donderdag 2 april 2009

Liechtenstein buigt niet. Men buigt voor Liechtenstein

Liechtenstein kan weer roken in de horeca

Inwoners van Liechtenstein hebben bij een referendum massaal gestemd over het rookverbod voor de horeca. Een kleine meerderheid van de bevolking koos voor het toestaan van een rookruimte in horeca-gelegenheden. Hiermee is het totale rookverbod van de baan.

De opkomst was maar liefst 80,6 procent; inmiddels goed gebruik in het vorstendom. Met 7593 voor en 6945 tegen heeft de bevolking zich uitgesproken voor versoepeling van het rookverbod.

Tot nu toe mocht nergens in de Liechtensteinse horeca gerookt worden. Ook niet in een aparte rookruimte. Net als in Nederland was ook hier was de wet opgehangen aan bescherming van horeca-personeel.

Maar datzelfde personeel liet recent nog via een enquete weten met roken op de werkplek volstrekt geen moeite te hebben.

(C) rookpauze.nl
Rianne Doeve | 31-3-2009 | 00:07
Reacties

Reacties
Ingediend door paul. op di, 31/03/2009 - 09:11.
zo hoort een democratie te werken.

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 10:28.
Zo zie je maar weer waar een nog kleiner landje dan het onze groot in kan zijn :-)

reageren
Ingediend door Dinie op di, 31/03/2009 - 11:07.
Ik ben jaloers.

reageren
Ingediend door Mark op di, 31/03/2009 - 11:09.
Het kon niet uitblijven. Bijvoorbeeld uitbaters Ruth en Peter van restaurant Riet in Balzers roken beiden en het personeel ook. Het was erg raar dat zij in hun eigen etablissement niet mochten roken. De Crash-bar in Vaduz van de Nederlandse Loes heeft zich overigens nooit wat van het rookverbod aangetrokken.

reageren
Ingediend door MikeyMo op di, 31/03/2009 - 11:22.
Lezen jullie wel meer dan alleen de titel?

Er staat een kleine meerderheid koos voor het toestaan van een rookruimte in de horeca. Dus ik snap niet waar je jaloers op bent Dinie, ook daar dien je in een rookruimte te paffen in de horeca.

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 11:34.
Mik, kerel ga eens op bezoek in Liechtenstein Zwitserland Oostenrijk of ZDuitsland, dan begrijp je waarom Dinie jaloers is.

reageren
Ingediend door Mikey op di, 31/03/2009 - 11:47.
Nou ja, daar kom ik niet dagelijks natuurlijk (en waarom zou ik eigenlijk?) Maar om bij het artikel te blijven er is daar nu wezenlijk niets anders dan dat wij hier al hadden. Roken in de rookruimtes of buiten. Voor de verstokte verslaafde is er altijd nog de horeca die het verbod negeert. Dat hebben we hier ook. Ik zie niet in wat er zo zaligmakend is aan die situatie daar aangezien deze hetzelfde is als onze situatie hier.

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 12:15.
Nee Mik her is echt anders, maar je hoeft niet zo ver hoor NRW (is zelfs op de fiets te doen) heeft het ook wel, zeker wat de cafés betreft, goed voor elkaar.

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 12:26.
Verstokte rokers kiezen voor de rookkroeg ?
Niet mee eens de nietroker en Roker kiezen voor gezelligheid .
Niet iedere roker en nietroker gaan dus niet omdat ze allen ,
te veel roken naar de rookkroeg .
De antiroker komt in het algemeen niet in de horeca .
Dat is allang bewezen , want die had men toch juist verwacht ?

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 12:38.
Herstel : de nietroker kan het over het algemeen, niet zoveel schelen dat ze zogezegd meeroken .

reageren
Ingediend door Joepie op di, 31/03/2009 - 13:09.
Otto, zou je misschien kunnen uitleggen wat er zo anders is in Liechtenstein en NRW (ik neem aan dat je Noord-Rijnland-Westfalen) wat betreft het rookbeleid ten opzichte van Nederland?

Dan kunnen we begrijpen waarom Dinie zo jaloers is ;-).

reageren
Ingediend door Mikey op di, 31/03/2009 - 13:14.
Ik woon in de buurt van Den Helder/Texel... en dan naar NRW op de fiets :')

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 14:22.
Kom op Mike, als niet roker moet dat mogelijk zijn Mik. Wacht een dag met een stevige NW wind af, dan ben je er zo. Kijk wel uit dat je bij een overnachting om een nietroken kamer vraagt want die keuze heb je bij de meeste hotels in Duitsland.

reageren
Ingediend door Joepie op di, 31/03/2009 - 15:21.
Otto,

Ik heb geen fiets, maar ik wil wél graag weten wat er zo geweldig aan Liechtenstein is qua rookbeleid waardoor Dinie jaloers is.

reageren
Ingediend door Dinie op di, 31/03/2009 - 15:43.
Ik woon in een dorp waar iedere caféhouder Klink zijn hielen zit te likken, eentje heeft van een bezemkast een rookhok en bij de anderen moet je naar buiten dus ik zou al blij zijn met een café met een fatsoenlijke rookruimte waar je wel kan zitten en die komen er nu vast wel in Liechtenstein dus ben ik jaloers. Nog meer jaloers ben ik trouwens op de Belgen, de Duitsers en de Spanjaarden.

reageren
Ingediend door Joepie op di, 31/03/2009 - 16:08.
Dinie, dat ligt dat aan de horeca-ondernemers bij jou in de buurt, je hoeft echt niet jaloers te zijn op Liechtenstein, want in Nederland zijn genoeg horeca-ondernemers met wél een fatsoenlijke rookruimte.

Maar Otto schreef dat het in Liechtenstein echt heel anders is dan in Nederland (dus óók vóórdat daar rookruimtes zijn), ik ben nog steeds benieuwd wat hij daarmee bedoelt...

reageren
Ingediend door antonio op di, 31/03/2009 - 16:15.
er zijn weer enige cafe,s gesloten in hilversum .daar ben ik niet blij mee en de eigenaar en zijn personeel ook niet .in tijden dat er grote werkeloosheid aan zit te komen gaat de regering door met hun rookbeleid .nog meer werkeloze en straks kan een mens ook nergens meer terecht om je verdriet te verdrinken .wanneer worden ze toch eens wakker in den haag .er word gepraat over afganistan maar de problemen in nederland worden vergeten .wel de banken helpen te overleven maar niet de horica. die zorgt er toch voor dat je als mens kan vermaken .maar in de cafe,s valt geen gezelligheid meer te vinden.als ik in mijn werk een fout maak dan moet ik hem hestellen.maar als je politicus bent dan hoeft dat schijnbaar niet . wakker worden den haag. de oplossing is toch zo simpel wel en niet rokers cafe,s en dat geld ook voor restaurants.

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 16:40.
Joepie ipv je de gehele dag al druk te maken over liechtenstein , zal het dan niet is eerder tijd worden om de aardappels is te gaan schillen .

reageren
Ingediend door marga op di, 31/03/2009 - 17:18.
leuk om weer wat van je te lezen koos

reageren
Ingediend door K.S. op di, 31/03/2009 - 17:38.
Dank je Marga , Een weekje rust genomen
Heb je soms ook wel nodig met al die Anti"s

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 17:51.
Joep ook jou gun ik van ganser harte een bezoek aan de prachtige streken voornoemd en natuurlijk ook aan NRW. Daar mag je om te beginnen in elke Raucherclub rauchen en ik kan je verzekeren dat het bol staat van die clubs. In de andere landen maar b.v. ook in RheinlandPfalz is het vrij eenvoudig om eetgelegenheden te vinden waar je mag roken. Ik heb zelf wat dat betreft hele leuke dingen meegemaakt. (Gaat u maar in de gelagkamer zitten, daar bedient mijn vrouw en die rookt ook). In Liechtenstein en Zwitserland kun je in veel Beizen (een soort eetcafé) roken. Oostenrijk is het meest liberaal. Daar zie je ook dat in het nietrokers gedeelte van een restaurant vaak nog géén 10% van de gasten zit. Daarom kan ik ook met een gerust hart zeggen dat de Nederlandse restaurants, ondanks het stoere geschreeuw van KHN het niet makkelijk hebben/krijgen. En dat heeft weinig met de kredietcrisis van doen, want dat begon voor veel bedrijven al toen het te koud werd om op het terras te eten.

reageren
Ingediend door Otto Braackenssieck op di, 31/03/2009 - 17:53.
Je haalt me de letters van het toetsenbord Marga. Nou Elly en Gabriëlle nog.

reageren
Ingediend door marga op di, 31/03/2009 - 18:10.
Die zijn onderweg :)

reageren
Ingediend door Jan K. op di, 31/03/2009 - 18:21.
Bla, bla bla, over Liechtenstein maar wanneer je even wat meer te weten wil komen zijn de grote mannen ineens sprakeloos met een rotsmoes dat je maar aardappels moet gaan schillen. k' Zal maar niet hardop zeggen hoe ik daar over denk.

reageren
Ingediend door marga op di, 31/03/2009 - 18:25.
ook een week vakantie gehad jank? :)

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 18:35.
Fijn Otto , hopelijk is Joepie nu weer gerustgesteld .
Jank ook weer terug ? ik was al bang dat je buiten een rookvergiftiging had opgelopen .

reageren
Ingediend door Joepie op di, 31/03/2009 - 18:52.
Ik was vorige week wel op vakantie en in dat vakantiehuisje mocht gerookt worden, want er stond een asbak op de huiskamertafel en op de tuintafel :-P.

Maarre, aardappels schillen? Nee joh, ik ga lekker de buurt uitroken op m'n dakterrras, barbecue :-P!

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 18:54.
Barbeque "s ?
Daar krijg je kanker van hoor ,kijk maar uit .

reageren
Ingediend door Joepie op di, 31/03/2009 - 19:04.


reageren
Ingediend door Johan op di, 31/03/2009 - 19:06.
hmmm. liechtenstein als lichtend voorbeeld. de minimum leeftijd voor het stemrecht daar is 20 jaar en de vrouwen mogen sinds 1986 eindelijk ook meedoen. ze lopen daar gewoon nog wat achter. grijp nu die kans touroperators!! butterfahrt nach liechtenstein..... in speciale bussen met rookcabines

reageren
Ingediend door K.S. op di, 31/03/2009 - 19:11.
@Joepie graag gedaan schat .

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op di, 31/03/2009 - 19:30.
Er is een uitstekend Wijn _ restaurantje in de Benthuizerstraat in Rotterdam Noord .
Een eetgelegenheid met twee indelingen .

De helft voor Rokers en de helft voor nietrokers .
Misschien een goede tip !

reageren
Ingediend door Henk Janssen op di, 31/03/2009 - 21:03.
Ik vraag me af in hoeverre de nederlandse staat kan worden aangeklaagd vanwege het feit dat rokers en de daar aanwezige nietrokers gedwongen worden om in een rookruimte de rook van de daar aanwezige rokers in te ademen. Het meeroken schijnt namelijk zowel voor rokers en nietrokers zeer kankerverwekkend cq dodelijk te zijn. Dat de nietrokers en de rokers die op dat moment niet roken en toch gezellig meegaan naar een rookruimte dat uit vrije wil doen doet namelijk, volgens de regel van Klink, niet terzake.

reageren
Ingediend door alsanjai op wo, 01/04/2009 - 12:02.
Nou............. wie richt een nieuwe politieke partij op voor de belangen van de rokers. Bijvoorbeeld de DPRP (Democratische Pro Rokers Partij) of de DLRP (Democratisch Leefbaar Rokers Partij) Dan weten we gelijk hoeveel procent van de Nederlandse bevolking nu voor of tegen het roken is in de Horeca. Heeft deze partij genoeg stemmen om toe te treden in de Nederlandse politiek dan verandert misschien dit hele rokersverbod...........................De meeste stemmen gelden toch!?

reageren
Ingediend door elly op wo, 01/04/2009 - 13:45.
@Jank, héél verstandig van je, want vóó'r je 't weet heb je weer een week vacantie.

reageren
Ingediend door elly op wo, 01/04/2009 - 13:50.
Stemrecht vanf 20 jaar in Lichtenstein? Geweldig, want voor die tijd denkt het overgrote deel toch niet na over politiek, die denken vaak alleen maar aan Comazuipen, hasjroken, moeten ze hier ook invoeren, volgens mij zijn wij daar noch niet achter.En of vrouwen of mannen mee mogen doen is hier toch niet belangrijk, want hier wordt niet naar de mensen geluisterd, over achterlopen gesproken.

reageren
Ingediend door Joepie op wo, 01/04/2009 - 14:51.
OTTO, dat MÉÉN je niet! In RHEINLANDPFALZ een eetgelegenheid waar je mag RÓÓÓKEN?! En een VROUW die daar gewoon BEDIENT?! Is die vrouw SUÏCIDAAL ofzo?!

Ik ben helemaal in SHOCK! Want dit soort dingen gebeuren in NEDERLAND niet. Nee, in NEDERLAND houdt elke HORECA-ONDERNEMER zich 100% aan de REGELS!

Ik heb het gisteren tijdens de BARBECUE aan mijn ROKENDE VRIENDEN verteld (waarom denk je trouwens dat we gingen BARBECUEN, ik wil die mensen natuurlijk NIET in mijn HUIS hebben, want ik ben NIET SUÏCIDAAL hè!) en die hebben DIRECT hun FIETS gepakt en zijn naar RHEINLANDPFALZ verhuisd!

Nou, die VRIENDEN ben ik dus mooi KWIJT dankzij jou, OTTO! En dat is maar GOED ook, want ik wil GEEN ROKERS in mijn VRIENDENKRING!

reageren
Ingediend door elly op wo, 01/04/2009 - 15:31.
Nou, Otto, dat heb je dan mooi voor elkaar, Joepie ligt in coma , zonder vrienden.
Alleen een beetje verwarrend verhaal, eerst rokende vrienden en dan in hoofdletters, ik wil geen rokers in mijn vriendenkring, ik snap het niet meer, zal wel komen omdat mijn hersens aangetast zijn door het roken, maar goed, sterkte joepie, uit het diepst van mijn hart.

reageren
Ingediend door K.oos Stuc op wo, 01/04/2009 - 15:52.
Nee hoor elly je hebt ze nog steeds allemaal op een rij zitten

reageren
Ingediend door elly op wo, 01/04/2009 - 16:52.
K.oos Stuc, gelukkig......, ik begon me echt zorgen te maken, maar nu jij het zegt, bedankt, een pak van mijn hart.

reageren
Ingediend door elly op do, 02/04/2009 - 13:50.
@Joepie en op de topic staat, dat de werknemers geen bezwaar hebben tegen de rokers, de meesten in de horeca roken zelf ook.
En die wet was er voor het personeel en niet voor de niet-rokers, dat schijnt elke keer vergeten te worden.

reageren
Ingediend door Joepie op do, 02/04/2009 - 14:35.
Lieve Elly, neem alsjeblieft een cursus relativeren.

reageren
Ingediend door Mark op do, 02/04/2009 - 15:48.
Ik ben van mening dat Liechtenstein eerder voorloopt dan achtergebleven is. Daar hebben ze direkte democratie, onbekend fenomeen in Nederland. Van de economische crisis hebben ze geen last, heel de financiële crisis gaat aan Liechtenstein voorbij. Werkeloosheid is daar minimaal, er is een arbeidsoverschot. Industrie is er zeer hoogwaardig. Liechtenstein heeft geen staatsschulden. De levenskwaliteit is er veel hoger dan in Nederland. Daar kan het ouderwetse en achtergebleven Nederland nog veel van leren.

reageren
Ingediend door Mark op do, 02/04/2009 - 16:07.
Ook in Gasthaus Au van Anita Hug in Vaduz mocht gewoon doorgerookt worden, maar wel alleen aan de stamtafel. Bij Paul in the Old Castle Inn mocht volgens mij ook gerookt worden. In de Residence niet, Alpenhotel Malbun ook niet maar in de dependance weer wel, Bergstübli Steg wel, restaurant Engel in Vaduz wel als er verder geen klanten zijn, in restaurant Potenza van Antonio en zijn zonen in Vaduz wel. In de Gitzihöll in Malbun wordt ook gewoon stug doorgerookt. Crash-Bar Vaduz wel, restaurant Zur Alten Eichen in Triesen niet, Maschlina bar in Triesen niet, zur Linde in Schaan weer wel. Kortom, de tekst van het artikel klopt niet helemaal.

reageren
Ingediend door elly op do, 02/04/2009 - 16:16.
Mark, ben het helemaal met je eens, nederlanders denken nog steeds, dat ze overal mee voorop lopen, nu, das war einmal, het onderricht is nog nooit zo slecht geweest,
het zorgstelsel en überhaupt de medische zorg is naar de knoppen, de bejaarden hebben pyjamadagen en het woord voedselbank zegt al genoeg.
En dan maar blijven zeggen, dat het allemaal zo fantastisch geregeld is hier.
Natuurlijk zijn er ook landen waar het erger is.
En....lieve Joepie, zullen we samen gaan, zo te zien kan jij ook wel een paar cursussen gebruiken, te beginnen bij de basisschool" lezen"

reageren
Ingediend door Johan op do, 02/04/2009 - 18:21.
@ mark 15:48

in liechtenstein wonen ongeveer even veel mensen als op urk!

natuurlijk hebben ze daar van de crisis geen last omdat ze teren op de centen van nederlandse belastingontduikers. dat geld zouden we hier goed kunnen gebruiken voor subsidiëring van de kleine horeca

reageren
Ingediend door Mark op do, 02/04/2009 - 18:25.
Hoi Elly, de bejaardentehuizen die ik in Liechtenstein ken worden gerund als hotels. Voedselbanken hebben ze daar niet, maar wel 16 echte banken. Liechtenstein is zeker geen paradijs, het heeft ook gewoon problemen die bij een normaal land horen, maar alles is daar naar mijn mening wel beter geregeld dan hier in Nederland. Inkomstenbelasting is hier meer dan 40% tegen minder dan 10% daar. De B.T.W. is er lager. Iedereen die ooit in het enige ziekenhuis Landesspittal in Vaduz heeft moeten verblijven is zeer tevreden over de medische zorg. Vrijwel alle industriële ondernemingen zijn daar wereldmarktleider op hun gebied, zoals Hilti in de bevestigingsmaterialen, Neutrik in stekkerverbindingen, Presta in stuurbekrachtigingen, Optics Balzers in dunne filmtechnieken en zonnepanelen. Ivoclar/Vivadent is wereldmarktleider in kunstgebitten, Swarovski in kristallen kunstvoorwerpen. Wat heeft Nederland nog voor wereldmarktleiders? In verhouding niet zo veel als Liechtenstein.

reageren
Ingediend door Mark op do, 02/04/2009 - 18:41.
Johan, je weet niet waar je over praat. De financiële ondernemingen maken nog geen 17% van het bruto nationaal produkt van Liechtenstein uit. Hoogwaardige industrie vormt daar de grootste inkomstenbron. Ze kunnen daar dus niet teren op centen van Nederlandse belastingontduikers, want dan zitten ze na een dag aan de bedelstaf. Ik heb lang genoeg in Liechtenstein gewoond en gewerkt om van binnenuit te weten hoe het landje reilt en zeilt en ik weet wat voor onzinverhalen in Nederland over Liechtenstein de ronde doen. Als je niet weet waar je het over hebt, schrijf dan ook niets, het komt zo dom over.

reageren
Ingediend door Johan op do, 02/04/2009 - 19:15.
liechtenstein als lichtend voorbeeld, over hoeveel mensen hebben we het?
een schurkenstaatje. maarliefst 30% van de overheidsinkomsten komt uit de zogenaamde holdings en "postbusbedrijven" . op iedere inwoner zijn er 2 van die holdings...

reageren
Ingediend door K.S. op do, 02/04/2009 - 20:35.
Nou inderdaad als men geen antwoord meer heeft gaat men over tot onzin als schurkenstraatje .
Hahahahaha .

reageren
Ingediend door Mark op do, 02/04/2009 - 20:39.
Jouw reactie is precies wat ik bedoelde toen ik het hierboven over onzinverhalen had. Op dergelijke leugenachtige onzin ga ik niet in.

reageren
Ingediend door Johan op do, 02/04/2009 - 20:43.
geen onzin mark. hier nog wat feiten
http://www.nrc.nl/economie/article1884341.ece/Liechtenstein_moet_wel_bui...

reageren
Nieuwe reactie

Liechtenstein moet wel buigen
Gepubliceerd: 1 maart 2008 09:53 | Gewijzigd: 1 maart 2008 09:54
Duitsland neemt de affaire rond belastingontduiking via Liechtenstein hoog op en zet het dwergstaatje onder grote druk om zijn status als vrijhaven op te geven.
Door onze correspondent Joost van der Vaart
Achtergrond - Kom niet aan de Zwitsers en hun banken
Achtergrond - Liechtenstein is ook bij Nederlanders in trek
Achtergrond - Hij zat al eerder in de suikerpot
Achtergrond - Fiscale spijtoptanten in de rij
Berlijn, 1 maart. Arm Liechtenstein. Geliefd als financieel paradijs voor welgestelde Duitsers, maar tegelijk gemangeld door die overweldigend grote staat. Liechtenstein moet boeten voor een ongekend grote fiscale affaire in Duitsland, die meer is dan het zoveelste belastingschandaaltje. De kwestie is een werktuig voor de politiek geworden, waarmee de regering in één klap de graaimentaliteit van managers en de belastingmoraal van 'de rijken' aan de kaak stelt.

Liechtenstein kan weinig anders doen dan buigen. Verzet tegen Berlijn heeft geen enkele zin. De kroonprins van het staatje heeft het nog wel geprobeerd, maar ook in Liechtenstein maakt niet het vorstenhuis maar de politiek de dienst uit. Premier Otmar Hasler heeft na zware Europese druk medewerking toegezegd aan aanpassing van het belastingbeleid.

De belastingaffaire begon met een inval bij de inmiddels vertrokken bestuursvoorzitter van Deutsche Post, Klaus Zumwinkel. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan belastingvlucht naar Liechtenstein. Zumwinkels naam stond op een cd-rom met fiscale gegevens, die gestolen bleek te zijn bij een bank in Liechtenstein en daarna is verkocht aan de Duitse inlichtingendienst. De afgelopen veertien dagen zijn vele tientallen invallen gedaan bij bemiddelde Duitsers die op de cd-rom voorkomen.

De welwillende opstelling van premier Hasler van Liechtenstein werd in dank aanvaard door Berlijn. Maar de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Wolfgang Schäuble (CDU), zei te verwachten dat "de toezegging die het vorstendom Liechtenstein heeft gedaan, ook zal worden waargemaakt". De toezegging komt neer op het sluiten van een Europees akkoord dat belastingontduiking tegengaat.

De Bondsrepubliek heeft een stok achter de deur. Kanselier Angela Merkel, die de affaire hoog opneemt en die er alles aan gelegen is de schuldigen te laten boeten, liet deze week doorschemeren dat als Liechtenstein geen woord houdt, de toetreding van het Alpenstaatje tot de Schengen-landen wel eens kan worden vertraagd. Het is de bedoeling dat Liechtenstein samen met Zwitserland eind dit jaar toetreedt tot de Schengen-zone, het Europese gebied zonder pascontroles aan de grens.

Wat de Europese Unie uiteindelijk wil is, aldus bronnen in Berlijn, dat Liechtenstein zich coöperatief opstelt bij de opsporing van belastingzondaars. Tot nu toe is daarvan geen sprake.

Ondertussen zijn Duitse banken en verzekeringsmaatschappijen hun knopen aan het tellen. Veel bedrijven en financiële instellingen hebben een brievenbusmaatschappijtje in Liechtenstein. Zakenkrant Handelsblatt berichtte gisteren dat ettelijke Duitse verzekeraars beleggingsproducten via Liechtenstein aanbieden. Belastingvriendelijk, zoals het heet. Van ontduiking hoeft niet per se sprake te zijn, maar de marges tussen wat kan en niet kan zijn smal. Volgens de krant wordt nu onderzocht wat de Liechtenstein-connectie betekent voor de reputatie van bedrijven als Allianz, de grootste Duitse verzekeraar.

De in Duitsland overweldigende publiciteit over de affaire heeft even doen vergeten dat niet alleen sommigen aan de top een losse belastingmoraal hebben. Belastingontduiking is in de Bondsrepubliek, net als in Nederland, een nationale sport. De Duitsers zouden samen naar schatting tussen de 450 en 500 miljard euro aan zwart geld hebben o
pgepot in Zwitserland, Luxemburg, Oostenrijk, Liechtenstein, Andorra en Monaco.






WHOEHOEHAHAHA, feiten noemt Johan dat.

Leugen 1: In het artikel staat letterlijk: "...een cd-rom met fiscale gegevens, die gestolen bleek te zijn bij een bank in Liechtenstein" WHAHAHAHAHA. Er zijn nog nooit fiscale gegevens bij een bank in Liechtenstein gestolen. Heinrich Kieber heeft wel gegevens gestolen bij LGT Treuhand, maar dat was geen bank.

Leugen 2: het artikel spreekt over een cd. WHAHAHAHAHAHA. In werkelijkheid gaat het om 4 DVD's.

Leugen 3: Liechtenstein zou niet coöperatief zijn. WHAHAHAHAHAHA. Liechtenstein werkt altijd mee indien een rechtshulpverzoek wordt ingediend. Schurkenstaat Duitsland heeft echter gestolen gegevens geheeld en nooit een rechtshulpverzoek ingediend. Liechtenstein rolt meer zwartgeldnetwerken op dan Duitsland en is juridisch coöperatiever dan Duitsland. Zo weigert schurkenstaat Duitsland mee te werken aan de opsporing van de misdadiger tegen wie Liechtenstein een internationaal opsporingsbevel heeft uitgevaardigd.

Waar blijf je nou met je feiten, Johan? Leugens zijn geen feiten! Je lijkt Jeroen Snel van EO Blauw Bloed wel, die kan net zo liegen als jij en het hoogst onbetrouwbare NRC Handelsblad! Het lukte Jeroen Snel in de uitzending van 1 maart 2008 om 32 leugens over Liechtenstein in acht minuten te verkopen, maar daar kan jij makkelijk over heen! Kan jke alleen onbetrouwbare nieuwsbronnen nablaten?

Volgens mij vergeet je ook dat het vorstendom Liechtenstein een echte soevereine staat is. Het volk heeft daar veel meer zelfbeschikkingsrecht dan de Nederlandse burgers hier, immers is Liechtenstein niet zo dom geweest hun soevereiniteit en vetorechten aan de EU in Brussel kado te doen. Liechtenstein heeft democratie, Nederland niet.

Liechtenstein heeft destijds als een der eerste landen een profileringssysteem in gebruik genomen met meer dan 200.000 klantenprofielen waarmee zij vele zwartgeldnetwerken bij de internationale opsporingsbeambten heeft kunnen blootleggen en aangegegeven. Drugsnetwerken waar de AIVD, BND, Mossad, CIA of FBI geen flauw benul van hadden zijn door Liechtensteinse openheid van zaken opgerold. Nederland (Jan Kees de J. en Wouter B.) moet het doen met vier gestolen DVD's. Beetje triest voor een schurkenstaat, vind je niet?

0 reacties:

Een reactie posten